Знаете ли че… Торинската плащеница е била притежание на българското царско семейство
Покрай всички вълнения, свързани с визитата на Негово Светейшество Папа Франциск в България, читатели на нашия блог споделиха следният интересен факт, който остава на заден план в публичното пространство. А именно, че един от най-важните символи на християнството, останали до днес – Торинската плащеница, наследство на савойската династия, е била наследена от Цар Симеон II, от дядо мупо майчина линия, италианският крал Умберто II.
Писмени свидетелства за една от най-големите християнски реликви присъстват още в евангелските текстове. „И като Го сне, обви в плащаница и Го положи в гроб” (Лука. 23:53). Лененият погребален саван дълго се пази на тайни места по време на гоненията срещу първите християни. Около 3 века по-късно плащеницата е пренесена в Константинопол от Св. Елена.
По време на четвъртия кръстоносен поход (1204 г.) рицарите завладяват Константинопол и си поделят трофеите, сред които е и свещеният саван. През 1349 г. катедралата, където е положено платното, изгаря, но реликвата е спасена. Следващият й собственик е рицарят Жофроа дьо Шарни. През 1389 г. епископът на Трюа я обявява за фалшификат. Всички папи от Йоан II насетне обаче я смятат за истинската реликва.

Така в продължение на повече от 5 столетия плащеницата става притежание на Савоите. През 1578 г. херцозите Савоя предават светинята на кралския параклис в катедралата „Сан Джовани” в Торино – оттам идва и името, с която е известна до днес.
На 18 октомври 1983 г. наследниците на Савойската династия – Н.В. Цар Симеон ІІ и Маурицио де Хесе, я предават във владение на Ватикана. Това е последната воля на последния й притежател – Крал Умберто II, а наследнците му са съгласни и решават да изпълнят волята му, мястото на плащеницата е безспорно при пазителите на вярата, а именно Ватикана.
И до днес историята на плащеницата остава предизвикателство за учените.
За пръв път реликвата е фотографирана на 25 май 1898 г. от адвоката Сегундо Пиа. При обработката на стъкления негатив той забелязва отчетлив образ в негатив, направен векове преди откриването на фотографията.

Християнската реликва е подложена на изследвания почти през целия 20 век и ражда множество хипотези.
Според една от версиите изображението върху плащеницата е рисунка. Но изникват много въпроси. Ако е рисунка (приписвана на Леонардо да Винчи) защо пигментацията не е попила на втория ред влакна на плата? Сравнение с обикновена рисунка на лицето показва, че чертите на лицето от плащеницата ясно създават усещане за триизмерност, непостижима за рисунка.

Пожарът, който реликвата е претърпяла, затруднява датирането й. По същия начин влияят и микроскопичните организми, с които е покрита голяма част от платното.
Един микрохимически анализ от 2005 г. обаче се превърна отново в световна новина. Според него платното може да е на 3000 г. Изследването отхвърля резултатите от датирането с радиоактивен въглерод, направено през 1988 г. Тогава три реномирани лаборатории – в Оксфорд, Цюрих и Тусон, Аризона, стигат до извода, че платното е фалшификат от Средновековието, създаден между 1260 г. и 1390 г. Последното изследване обаче открива, че по случайност проучваното през 1988-а парче е от по-късна кръпка на платното.
Според микрохимическото изследване в материала, използван за въглеродното датиране, и в направената по-късно основа на плащеницата, има ванилин, докато в останалата част от плащеницата такова вещество няма. Кинетиката на загубата на ванилин предполага, че платното е на възраст между 1300 и 3000 години, пояснява изследователят Реймънд Роджърс.
Comments
Post a Comment